Parijs

Tour Eiffel
Vandaag zijn we terug gekomen uit Parijs waar we sinds dinsdag verbleven. Na een paar dagen in de stad, bezochten we ook Disneyland Parijs samen met mijn collega’s van Proxy om het tienjarig bestaan van het bedrijf te vieren. Klik hieronder voor een reisverslag en meer foto’s.

Update: nu ook met kaartje van wandeling!

Update2: nu met juiste links naar foto’s!

Heenreis en Hotel

Moulin Rouge
Op dinsdag begonnen we de heenreis vanuit Utrecht. We hadden met behulp van de Michelin Routeplanner gekozen voor de toeristische route vanaf Cambrai, dus buiten de snelweg/tolweg om. Dit beviel prima, ondanks het feit dat we in St Quentin even de weg kwijt waren. Uiteindelijk deden we er ongeveer 6 uur over over om bij de Vinci parkeergarage onder Place d’Anvers te komen. Dit was vlak bij ons hotel en volgens ons de veiligste manier om de auto twee dagen te parkeren in het centrum van Parijs. Na een beetje zoeken tussen alle sexshops aan de boulevard waar ook de Moulin Rouge zit, vonden we het straatje van ons Hotel, Opera Frochot (heet nu Hotel Winston), ter hoogte van Pigale, net onder Montmatre. Het hotel was sinds onze reservering inmiddels van naam en management gewisseld, en zag er van binnen erg strak uit. Helaas was het nog niet af en waren ze op de tweede verdieping flink aan het verbouwen. Onze kamer lag op de vierde verdieping en was gelukkig wel helemaal af. Alhoewel het klein was en naast een minibar en LCD-TV (!) aan de muur geen waterkoker, kopjes, glazen e.d. bevatte, was het er prima toeven. Het ontbijt was een echt petit dejeuner: koffie, croissants, stokbrood, boter, jam en smeerkaas. Prijs/kwaliteit was hier prima, ook gezien de meer dan vriendelijke staf, de lokatie en het design interieur.

Er op uit

Parijs 003Parijs 014Parijs 021Parijs 043Parijs 048
Op woensdag was het tijd voor onze grote wandeltocht. Om vooral veel te kunnen zien en sfeer op te snuiven, hadden we besloten geen metro te gebruiken en een wandeltocht te maken langs een aantal bezienswaardigheden. Zo begonnen we vanuit het hotel naar het zuiden langs de Église de la Sainte-Trinité op weg naar de Opéra Garnier, bekend van de Fantoom. Van daar liepen we over de Avenue d’Opera naar het Louvre. Een dagkaart kost daar maar 9 euro en we hebben dus, samen met drommen andere touristen, o.a. de Mona Lisa en de Venus de Milo mogen aanschouwen. Vanuit het Louvre naar de Place de la Concorde met de obelisk gewandeld om vervolgens de Seine over te steken en langs het Palais Bourbon via Hôtel des Invalides naar de École Militaire te lopen waar vandaan je de Tour Eiffel in zijn volle glorie ziet staan. Vervolgens liepen we onder de Eiffeltoren over de Iena brug over de Seine om voor het Palais de Chaillot uit te komen. Vandaar gingen we rechtstreeks naar de Arc de Triomphe bovenop het graf van de onbekende soldaat. Het verkeer hier op de Place Charles de Gaulle was een attractie op zich en na een spannende oversteek zijn we de Avenue des Champs-Elysées afgestruind. Het was inmiddels ook bijna etenstijd en we begonnen onze voeten te voelen en besloten dus de kortste weg naar het hotel te pakken en op zoek te gaan naar een fijn restaurant. In onze Marco Polo gids lazen we over le Bistro des Deux Théâtres aan de Rue Blanche dichtbij het hotel. Hier werden we verwelkomt met een aperetief van de zaak en konden we voor een vaste prijs kiezen uit een aantal voor-, hoofd- en nagerechten samen met een fles wijn naar keuze. Na het eten besloten we onze eerste dag in Parijs met een pint bij de Ierse pub naast de Moulin Rouge.

Google Map van Wandeling

Op groote hoogte

Parijs 059Parijs 062Parijs 066Parijs 067Parijs 064
Donderdag was alweer onze laatste dag in de stad. Eerste prioriteit was dan ook uitchecken, bagage lozen en nog even de Montmatre beklimmen en lekker shoppen. Na wat gedonder met bouwvakkers die de lift bezet hielden en verwarring over onze reservering (wijziging van drie naar twee nachten was niet doorgekomen) konden we uiteindelijk onze bagage in de auto dumpen. Door de steegjes van Montmatre hadden we de Basilique du Sacré Coeur al een paar keer gezien, en nu konden we haar van dichtbij bekijken en meteen de stad overzien. Zo zagen we ook nog veel gebouwen e.d. waar we de dag tevoren niet geweest waren, zoals Gare du Nord, Tour Montparnasse en het Centre Pompidou. Dit leverde enkele erg mooie plaatjes op. De rest van de dag hebben we de grote warenhuizen en de kleine boetiekjes, die typerend zijn voor deze stad, bekeken. Aangezien we vervolgens nog tijd over hadden zijn we ook naar Gare du Nord gewandeld om daar in de buurt wat te eten alvorens we per auto de periferique hebben verkend, op weg naar Disneyland. Hierover volgende keer meer.

5 thoughts on “Parijs”

1. Grote klasse jullie reis verslag. Ik ben jaloers. Ik mis alleen achtbanen of zijn jullie daar niet aan toe gekomen, was de tijd om?

PA

2. Jawel, maar dat komt in het volgende deel, dit was tot donderdagavond. Als je foto’s bedoeld, de achtbanen staan er inderdaad niet op. Wel op de nog te ontwikkelen rolletjes 🙂